Sunday 10 February 2013

Langit Menangis

Salam di hulur pembuka kata ,
Pada yang sudi sila lah , jawab ..
hehehe .. 


Hari ni 11/2/2013..
tinggal beberapa kerat je lagi aku nak menghabiskan sisa-sisa cuti yang diberi oleh kerajaan USIM .. huhuhu ..:)


Alhamdulillah , bangun pagi dikejutkan dengan titis-titis air dari langit menitis dari hujung-hujung atap rumah, bukan apa bersyukur sangat dengan nikmat kurniaan Allah ini.




Firman ALLAH yang bermaksud:"Dan DIA telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dari segala apa yang kamu pohonkan kepada-NYA. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tiadalah dapat kamu hitungkan. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari nikmat Allah" ( Ibrahim: 34 )

Bagaimana Menambah Nikmat Allah ??

Nikmat itu terbahagi kepada 3 :


1. Nikmat yang dikecapi dan disedari oleh hamba


2. Nikmat mendatang yang diidamkan oleh hamba


3. Nikmat yang dikecapi oleh hamba tetapi tidak disedarinya


Apabila Allah ingin menyempurnakan nikmat-Nya ke atas hamba-Nya, Dia akan mengenalkan (kepada hamba tersebut) nikmat yang dikecapinya sekarang kepada hamba tersebut dan mengurniakan kepadanya sifat syukur.


Syukur itu akan mengikat nikmat tersebut agar tidak hilang. Sesungguhnya nikmat hilang dengan perlakuan maksiat dan diikat dengan ketaatan. Allah akan menunjukkannya jalan amal agar dia mendapat nikmat yang dinantikan.

Kemudian Allah akan menunjukkan kepadanya  jalan mati (yang tidak bersambung kepada amal) dan menjauhkannya dari jalan itu. Allah akan menunjukkannya cara agar dia menjauhi jalan itu.


Apabila dia menyempurnakan semua itu, Allah akan memperkenalkannya terhadap nikmat yang dikecapinya sekarang tetapi tidak beliau menyedarinya.


Wallahualam .. 


0 comments:

Post a Comment